Ainul Mardhiah89's Blog
Just another WordPress.com weblog

ReHaT MiNda…ikuti kisah2 menarik…kelakar..mencuit hati,,

KEDAI ROTI…

Akob begitu asyik menonton perlawanan bola sepak di depan kaca tv..Tiba-tiba isterinya terus masuk..”bang2 lampu di halamn rumah dah terbakar,tolong ganti ang baru yer..”

“Pasang lampu???Kamu ingat saya ni TNB ke?jawab Akob..

Kalau abang tak mahu tukar lampu,abang tolong betulkan paip air sebabairnya dah tak boleh keluar”minta isteri Akob lagi.Betulkan paip??kamu ingat saya nie JABATAN BEKALAN AIR ke??jawab Akob mengelak..

”Kalau abang tak mahu buat x apalah.tapi kalau abang ke kedai nanti,jangan lupa,tolong belikan saya gas memasak sebab rumah kita dah kehabisan gas.Kata isteri Akob

“Minta maaf bebanyak sebab saya tak kerja kat PETRONAS”jawab Akob dengan sinis..

Kerana merasa terganggu,Akob terus keluar ke rumah kawannya untuk menyambung menonton perlawanan bola sepak.Kira-kira jam 2 pagi,Akob pun pulang ke rumah.Akob menjadi hairan kerana mndapati lampu lampu di halaman rumah terang -benderang.Akob terus ke bilik air,dia sekali lagi terkejut apabila mendapati paip air tak ada masalah lagi..Apabila ke dapur,Akob mendapati tong gas juga penuh.

Pada keesokan paginya Akob bertanya isterinya..”awak minta tolong daripada siapa??”

Begini bang ,setelah abang keluar dari rumah semalam,saya menangis di halaman rumah.Tiba-tiba datang seorang lelaki sedang melintas di hadapan rumah kita,bertanya kenapa saya menangis.saa ceritakan segala-gala kepadanya.Dengan rela hati dia menolong saya tetapi dengan bersyarat”

“apa syaratnya?”Akob bertanya ingin tahu..

“Syaratnya buatkan dia roti atau tidur dengannya”

”Jadi awak buat roti apa untuk dia?”tanya Akob

“Buat roti!!!!Awak pikir saya ni kedai roti ke???

Kelakar-kelakar jugak…tapi boleh dijadikan peringatan…jangan terlalu ikutkan nafsu..

 

Budak kecil, lelaki tua dan cokelat

Seorang lelaki tua sedang berehat di bangku taman bunga. Datang seorang budak kecil duduk disebelah. Si budak mengeluarkan cokelat dari poket lalu menjamahnya. Habis satu, dia mula lagi satu. Dan lagi. Dan lagi. Si tua memerhatikan sekian lama. Apabila budak kecil mula hendak makan cokelat yang ke-10, dia mencelah, “Nak, pakcik nak bagi nasihat sikit” Budak kecil melihat sambil mendiamkan diri. “Kalau makan banyak sangat makanan ringan, tak elok untuk kesihatan dan gigi rosak!” Si budak berkata,”Datuk saya ada nasihat juga.” “Dia pun kata jangan makan makanan ringan?” “Tak. Dia kata JANGAN MASUK CAMPUR HAL ORANG LAIN

 

sembahyang

pada suatu hari jumaat yang hening amat naik bas ke masjid untuk menunnaikan sembahyang jumaat. mat Amat memberikan seringgit untuk tambang bas pergi dan balik memandangkan Amat dah pon makan tengahari di rumah.adapon,perjalanan ke masjid itu 10 km jauhnya. Amat pon membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang ensem itu. lalu konduktor tu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping.Amat pon ambik duit tu simpan dalam kocek baju melayunya. sesampainya di masjid, Amat pon mengambil tempat di saf kedua memandangkan saf pertama sudah pon penuh adanya. setelah azan berkumandang, pak imam pon mengimamkan solat Zohor berjemaah itu. Amat pon menunaikan sembahyang berjemaah itu..semasa para jemaaah rukuk termasuk Amat sekali…tiba2 duit 50 sen nya jatuh dan tergolek betul2 jatuh di bawah telapak tangan orang dihadapannya.. risau bila pikir nak jalan kaki balik rumah di panas2 terik tu..amat pon berbisik kepada orang dihadapannya… Amat: “jangan ambik duit aku tu,aku nak buat tambang balik nanti..” .. lalu orang itupun menjawab..”alah,setakat 50 sen aku x heran la,tader sape nak ambik duit kau tu”. lalu orang disebelah Amat pula yang terkejut kerana Amat bercakap di dalam sembahyang pon berkata…” eh, korang nie..dalam sembahyang mana boleh bercakap”.. selepas itu,ada seorang yang lain pula bersuara ” yang kau bercakap tu aper “…. sahlah..sembahyang mereka telah terbatal hanya kerana 50 sen. MORALNYA : jangan bercakap dalam sembahyang..lupakan hal2 dunia bila mengadap Allah Yang Maha Esa.

 

Diam Ketika Makan

Sebuah keluarga yang terdiri dari ayah, ibu dan seorang anak sedang makan malam bersama. Anak : “Ayah, di…”
Ayah : “Diam! Sewaktu makan tidak boleh bercakap!”Setelah selesai makan…
Ayah : “Nak, waktu makan tadi apa yang ingin kau katakan?”
Anak : “Ayah, di daun salad yang ayah makan tadi ada ulatnya!”

 

 

No Responses to “ReHaT MiNda…ikuti kisah2 menarik…kelakar..mencuit hati,,”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: